Biatorbágy hosszú távú iskolaépítési koncepciójának kialakítását segítő döntés-előkészítő tanulmány- építészeti szempontok alapján

Tartalmi bekezdések

Biatorbágyon az elmúlt 10 évben megduplázódott a lakosság száma. Az ebből fakadó megnövekedett iskolai férőhely igényt azonban nem követték konkrét beruházások, így ma ez a legégetőbb feladata az újonnan megválasztott, 2010. október 3-án felállt Önkormányzatnak. A jelenleg iskolaköteles korosztály 1276 tanulójából csak 770 gyermek jár Biatorbágyon iskolába, ők is meglehetősen zsúfolt, túlterhelt körülmények közé.

A tanulók egy része már csak konténer osztályokban kerülhet elhelyezésre, ami mindenképpen tarthatatlan állapot. Érthető hát, hogy több mint 500 gyermeket elhordanak a szülők más települések iskoláiba. Tovább nehezíti a helyzetet, hogy a Biatorbágyon megszületett gyermekek korfáját tekintve, a 2004-es év óta évfolyamonként közel 200 gyermek halad az iskolás kor felé, ami természetesen örvendetes tény, de mindenképpen fokozza a nehézségeket.

Biatorbágy Önkormányzata ezért elhatározta, hogy hosszú távú fejlesztési tervet készíttet az iskola kérdés megoldására, amely az elkövetkező húsz évre előre jelzett, nagyságrendileg 16 ezer lakosra növekedő város, a jelenlegi viszonyszámok alapján várhatóan 1600 általános iskoláskorú gyermekének a korszerű körülmények között történő, minőségi oktatását képes kiszolgálni. Olyan fejlesztési tervet dolgoztunk ki építészeti szempontok szerint, amely minden biatorbágyi gyermek helyben tanulási lehetőségével számol és az osztály létszámok az ideális 20-25 főnél nem nagyobbak. Családias léptékű és hangulatú, nyitott rendszerben működő iskolákban gondolkodunk, amelyek napközben a gyerekek tanulási, sportolási és művészeti iskolai igényeit szolgálják, esténként pedig lehetőséget adnak a vonzáskörzetükben élő szülőknek és nagyszülőknek is a kulturált körülmények közötti művelődésre, szórakozásra és sportolásra, nagyszerű lehetőséget biztosítva ez által egymás értékeinek a megismeréséhez, egymás megbecsüléséhez, a tiszteleten és szereteten alapuló helyi közösségek létre jöttéhez.

Az új iskolák helyének kijelölésénél kiemelt szempontként kezeltük, hogy a lehetőségekhez képest a lehető legtöbb diák önállóan, gyalog elérhesse a hozzá legközelebb lévő iskolát, növelve és nevelve ezáltal a gyermekek önállóságát. Ugyan csak fontosnak tartjuk, hogy bár alapvetően kertvárosias kisváros Biatorbágy, mégis legyen minden iskolában lehetőség tankertek kialakítására és apró állatok nevelésére, amelyeket természetesen a gyerekek gondoznak. Nem csak hasznos természeti ismereteket szerezhetnek ez által, hanem a természetes világban való tájékozódásuk is biztosabbá válik és felelősségérzetük is jócskán megnő.