Közlekedési gondjainkról

A tanítási napokon a torbágyi iskolaépület körül az elmúlt esztendőkben reggelente egyre nagyobb közlekedési dugók alakultak ki. A helyzet rendezése, a környéken lakók és a gyermekeiket gépjárművel iskolába szállító szülők közötti konfliktusok feloldása érdekében tett önkormányzati lépésekről, a téma önkormányzati gazdája, Szakadáti László alpolgármester az alábbiakban számol be.

2013 tavaszára Torbágyon a Karinthy Frigyes utcai iskolaépület előtt a reggeli közlekedési helyzet kritikussá vált. Az önkormányzat oktatási bizottsága ekkor kezdeményezte közlekedésmérnök tervező bevonását, egy átfogó elemzés elkészítését, valamint a lépésenkénti, költségkímélő beavatkozás kidolgozását az iskola körüli közlekedés biztonsága érdekében.

2013 szeptemberére a Karinthy Frigyes utca a Kiss utcai indulástól az iskola gazdasági bejáratáig egyirányú lett, a Meggyfa utcai főbejárattal szemközti oldalra 80 méteren megállni tilos tábla került. Az iskolaudvar Mária Királynő utcai sarkán pedig egy új gyalogosbejárat épült, amelyhez az intézmény mögötti Iskola közön át is el lehet jutni. Az elmúlt 8-9 hónapban ezek a módosítások egyaránt okoztak pozitív és negatív hatásokat.

Habár az intézmény körül reggel 7.30 és 8.10 között igen nagy az autós, gyalogos forgalom, a gyerekek mégis tempósan és viszonylag rendben jutnak be a tanórákra. Akadnak azért forgalmat megakasztó, forgolódó, illetve akadályozó, ottfelejtett autók, előfordul a megállni tilos táblák figyelmen kívül hagyása is. A gyerekek máig a járművektől zsúfolt utcákon járnak át keresztbe-hosszába, tehát védelmük, biztonságuk nem mondható megoldottnak. Mindeközben a környékbeli lakók egyre nehezebben viselik a kialakult helyzetet.

A Karinthy Frigyes utca egyirányúsítását éppúgy, mint a forgalom átterhelődését a Kossuth Ferenc utcára. A Kossuth Ferenc utca zsúfolt reggeli forgalmát ugyanakkor nem kifejezetten a 2013-as, iskola körüli forgalomszabályozás okozza. 2011 óta – a Híd utca–Boldog Gizella utcacsoport átadását követően – megnyílt a lehetőség az utca menekülőútként való használatára, de ezt az autósok csak fokozatosan fedezték fel, így az intenzív forgalom mára vált feltűnővé. Valójában az Ország út dugói miatt fordultak erre az iskolás szülők is gyerekeikkel a reggeli órákban, de ez olyan forgalomnövekedést okozott a Kossuth Ferenc utcában, amelyre az nem alkalmas, hiszen nem gyűjtőútnak épült. Ezért jogosan tiltakoznak és kérnek megoldást az itt lakók aláírásgyűjtéssel.

Ez év telén, majd májusában is találkozót szervezett Tarjáni István polgármester a torbágyi iskolaépület közlekedési gondjainak megbeszélésére a szülők és a környéken lakók meghívásával. A fórum célja a minél teljesebb közmegegyezés kialakítása volt, amelynek alapján az önkormányzat megrendelést adhat a további közlekedéstervezési munkákra. Az egyeztetéseken a szülők közül alig páran vettek részt. Vélhetően azért, mert sokkal elégedettebbek a napjainkra kialakult helyzettel, mint a környékbeli lakók, akik a fórumokon döntő többséggel jelentek meg. A lakók alapvető és szinte egyöntetű véleménye, hogy a szülők ne akarjanak az iskola kerítéséig autózni. Vegyék igénybe a távolabbi parkolókat, és gyerekeikkel gyalog közelítsék meg az intézményt. Az autók leállítására a Dózsa György utcai gyógyszertár előtti, a vasútállomás melletti, esetleg a benzinkút környéki parkolók lennének ma is alkalmasak.

Tekintettel arra, hogy az iskolaépületet lakóházak veszik körül, a környéken autómentes övezetet nem ajánlatos létrehozni. Ki lehet alakítani azonban olyan megközelítési, kiszállási, bejárási körülményeket, amelyek – kiegészülve a távolabbi parkolók használatával – mindenki számára kielégítő megoldáshoz vezethetnek a jövőben. A képviselő-testület május 22-én olyan közlekedési átalakításról döntött, amely ezt az állapotot készíti elő, ebbe az irányba mutat.

Röviden és tételesen összefoglalva:
1. A Karinthy Frigyes utca egyirányúsága megszűnik. A Kossuth Ferenc és Kossuth Lajos utcák mint keskeny, kis forgalomra épített utcák lakó-pihenő övezetek lesznek, amely elvben kizárja az átmenő forgalmat.
2. A Karinthy Frigyes utcában a Kossuth Ferenc utcai saroktól az úttest jobb oldalán egy védőkorláttal ellátott, kiemelkedő járda kerülne kialakításra a Meggyfa utcáig, lehetővé téve, hogy a gyalogosan közlekedők védetten juthassanak el az iskola főbejáratáig. Ez a terv érzékenyen érintheti a 2181-es és a 2182-es helyrajzi számú házak tulajdonosait, ezért a pontos telekhatár-kitűzést követően velük is szükséges egyeztetni.
3. A Karinthy Frigyes–Meggyfa utcai kereszteződéstől a vasútállomás irányába az iskola oldalbejáratáig a jelenlegi 3-3,5 méter széles rézsű helyén járda és gépkocsibeállók épülnének. Csak a megrendelt közlekedési tervek elkészítése és engedélyeztetése után kezdődhet meg a kivitelezés.

Nyilvánvaló, hogy a gépkocsiforgalom növekedését a településszerkezet adottságai miatt új utak, járdák, parkolók építésével nem lehet kellő tempóban követni. Köztudott, hogy a város több más pontján is vannak hasonló problémák, amelyek csak kellő körültekintéssel orvosolhatóak. Kérjük a városlakók, gyalogosok és autósok türelmét, együttműködését és segítőkészségét mindezek megoldásához. Az önkormányzat városépítő, problémakezelő, javító szándékai csak közös akarattal hozhatnak eredményt.

Szakadáti László képviselő, alpolgármester