Nem fékeznek Biatorbágyon a gyorsok.

Biatorbágyon a MÁV Zrt. Biztonsági Igazgatóságának rendelete következtében a 2013. december 15-től érvényes 2013/2014. évi menetrend szerint nem állnak meg a Budapest-Keleti pályaudvarról induló, illetve az onnan érkező gyorsvonatok. A változás a Budapest-Déli pályaudvarra közlekedő és onnan induló járatokat, valamint az autóbuszos csatlakozások döntő többségét nem érinti. Biatorbágy vasúti kiszolgálása Budapest, illetve Tatabánya/Győr irányba korszerű, 5341 sorszámú (FLIRT) motorvonatokkal továbbra is biztosított csúcsidőben 30 percenként, napközben és a késő esti órákban pedig 60 percenként.

A vasúttársaság egy Tata állomáson kisiklott gyorsvonati szerelvény vizsgálata során megállapította, hogy a szerencsétlenséget egy az ezen a vonalon közlekedő, használtan beszerzett vasúti kocsi keréktárcsájának törése okozta. A törés a keréktárcsa nagy fékezésből származó hő-terhelésére volt visszavezethető. A biztonságos közlekedés feltételeit a társaság mindeddig folyamatos ellenőrzéssel és rendkívüli javításokkal biztosította, ugyanakkor az e vonalon közlekedő gyorsvonatok sebességét a 2013/2014-es menetrendjében 140 km/h-ról 120 km/h-ra kényszerült csökkenteni, a szerelvények változatlan fékrendszerére hivatkozva. A nemzetközi járatokhoz is igazított országos menetrend a MÁV Zrt. szerint 2013/2014 évben a sebességcsökkenés következtében csak a Biatorbágyi megállások törlésével tartható.

Tarjáni István Biatorbágy polgármestere és Csenger-Zalán Zsolt országgyűlési képviselő közbenjárására Németh Lászlóné a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium minisztere a Biatorbágy és környékén élő polgárok érdekében álláspontjának felülvizsgálatára kérte vasúttársaságot.

Az utasok biztonságának szavatolása valamint a menetrendi megállapodások betartása a vasúttársaság feladata és felelőssége, amely felett még a miniszter sem rendelkezhet. A vasúttársaság felhívta a figyelmet arra, hogy a gyorsvonatok elsősorban nem az elővárosi közlekedés utazási igényeit hivatottak kielégíteni, hanem a távolságiakét. Az eddigi jegyváltásokon alapuló pontos kimutatást közölt arról, hogy a településünkön naponta fel és leszálló 1400 utas közül átlagosan napi 45 Budapest-Keleti pályaudvarára tartó, vagy onnan érkező utas számára nyújtottak eddig kedvező megoldást a Biatorbágyon megálló gyorsvonatok, a Győr felé induló szerelvényekre pedig naponta átlagosan 4 utas váltott jegyet.

A miniszter mindezen indokok alapján a gyorsvonatok biatorbágyi megállásának törlését műszaki, technológiai szükségszerűségnek tartja. Egyben a gyorsvonatok biatorbágyi megállásának törléséről szóló szakmai döntés felülvizsgálatát a 2013/2014-es menetrend tekintetében a vasútvonal teljes menetrendszerének módosítási igénye, a megnövekvő menetidők, valamint a személyszállítás és árufuvarozás számára rendelkezésre álló pályakapacitás csökkentése miatt nem tartja indokoltnak.

A miniszter Biatorbágy polgármesterétől a tájékoztatásának szíves elfogadását kérte.