I. Általános rendelkezések
I.1. A panaszokról, a közérdekű bejelentésekről, valamint a visszaélések bejelentésével összefüggő szabályokról szóló 2023. évi XXV. törvény (a továbbiakban: Panasztörvény) 31. §-a alapján a belső visszaélés-bejelentés rendjét az alábbiak szerint szabályozzuk:
Biatorbágy Város Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat), a Biatorbágyi Polgármesteri Hivatal (a továbbiakban együtt: Foglalkoztatók) a Panasztörvény 31. § (3) bekezdésében foglalt lehetőség szerint a belső visszaélés-bejelentési rendszer közös létrehozásáról döntött.
A Foglalkoztatók elkötelezettek a tevékenységükkel kapcsolatban felmerülő jogellenes cselekmények és mulasztások, illetve visszaélések megfelelő kezelése iránt, és minden tőlük elvárható intézkedést megtesznek a felmerülő kockázatok kezelése, ill. további visszaélések megelőzése érdekében, biztosítva a bejelentést tevő személyek jogainak védelmét, erősítve ezáltal a jogszabályok betartását, a szervezetük saját céljainak elérését és értékeinek megőrzését. Céljuk továbbá, hogy erősítsék belső és külső partnerek bizalmát és a szervezetük reputációját.
A bejelentővédelmi rendszert működtető Biatorbágyi Polgármesteri Hivatal (a továbbiakban: Hivatal) célja, hogy a bejelentők tudjanak arról, hogy a Hivatal miképp garantálja, hogy ne legyenek kitéve megtorlásnak vagy bármi más negatív eseménynek azért, mert bejelentést tettek.
A szabályzat célja, hogy a hatálya alá tartozó szervezetekre vonatkozó, jogszabályban deklarált hivatásetikai alapelvek érvényesülését biztosítsa azáltal, hogy jelenlegi, volt és leendő foglalkoztatottjainak, szerződéses partnereinek lehetőséget nyújt a visszajelzésre, amennyiben ettől eltérő működést, magatartást tapasztalnak, esetleg bűncselekmény vagy szabálysértés gyanúja merül fel. A szabályzat rögzíti a bejelentések megtételének lehetőségeit, módjait, a bejelentő részére történő visszajelzés kötelezettségét, a vizsgálat eredményének lehetséges kimeneteleit. A szabályzat rögzíti a bejelentő védelmét, adatainak jogszerű kezelését.
I.2. A Szabályzat tárgyi hatálya:
A Hivatal által működtetett visszaélés-bejelentő rendszerben a Panasztörvényben meghatározott jogellenes vagy jogellenesnek feltételezett cselekményre vagy mulasztásra, illetve egyéb visszaélésre vonatkozó információt lehet bejelenteni.
I.3. A szabályzat szervi hatálya kiterjed:
- Biatorbágy Város Önkormányzatára (2051 Biatorbágy, Baross Gábor utca 2/a.), 
- Biatorbágy Polgármesteri Hivatalára (2051 Biatorbágy, Baross Gábor utca 2/a.). 
I.4. A szabályzat alkalmazásában:
- foglalkoztatásra irányuló jogviszony: minden olyan jogviszony, amelyben a foglalkoztatott a foglalkoztató részére és annak irányítása alatt ellenérték fejében tevékenységet végez, vagy önmaga foglalkoztatását végzi, 
- foglalkoztató: aki természetes személyt foglalkoztatásra irányuló jogviszony keretében foglalkoztat, 
- foglalkoztatott: az a természetes személy, aki a foglalkoztató számára és annak irányítása alatt foglalkoztatásra irányuló jogviszony keretében, ellenérték fejében tevékenységet végez, vagy önmaga foglalkoztatását végzi. 
II. Bejelentések
II.1. A Hivatal belső visszaélés-bejelentési rendszerében jogellenes vagy jogellenesnek feltételezett cselekményre vagy mulasztásra, illetve egyéb visszaélésre vonatkozó információt lehet bejelenteni.
II.2. Ezek az események, körülmények különösen, ha a bejelentő tanúja vagy tudomására jutott bármilyen olyan helyzet, körülmény, esemény vagy viselkedés, amely:
- hivatásetikai alapelvek megsértésére,
- munkavédelmi szabályok megsértésére,
- zaklatásra,
- diszkriminációra,
- munkahelyi visszaélésre,
- megvesztegetésre, korrupciós cselekményre,
- be nem jelentett foglalkoztatásra,
- környezetvédelmi szabályok megsértésére,
- tisztességtelen versenyre,
- pályázatra, pályáztatásra vonatkozó szabályok megsértésére,
- gyülekezési szabadság megsértésére,
- munkahelyi megtorlásra,
- üzleti titok megsértésére,
- versenytilalmi záradék megsértésére,
- munkahelyi megfélemlítésre,
- fenyegetésre,
- foglalkoztatotti jogviszony jogellenes megszüntetésére,
- illetmény, munkabér, tiszteletdíj, egyéb díjazás jogellenes csökkentésére,
- adatvédelmi szabályok megsértésére,
- hivatali bűncselekményre,
- köznyugalom elleni bűncselekményre,
- közbizalom elleni bűncselekményre,
- a közigazgatás rendje elleni bűncselekményre,
- vagyon elleni bűncselekményre,
- a költségvetést károsító bűncselekményre,
- a gazdálkodás rendjét sértő bűncselekményre,
- pénzmosásra irányul, továbbá
- sért bármely jogszabályt, etikai elvet, belső szabályzatot, valamint
- minden olyan egyéb magatartást, amely káros a Foglalkoztatók részére és pénzügyi vagy nem pénzbeli (erkölcsi) veszteséget okozhat.
II.3. A Hivatal visszaélés-bejelentő rendszerébe bejelentést tehet:
- a foglalkoztatók bármelyike által foglalkoztatott, 
- az a foglalkoztatott, akinek a foglalkoztatók bármelyikénél fennálló foglalkoztatásra irányuló jogviszonya megszűnt, és 
- a foglalkoztatók bármelyikével foglalkoztatásra irányuló jogviszonyt létesíteni kívánó olyan személy, aki esetében e jogviszony létesítésére vonatkozó eljárás megkezdődött. 
- az egyéni vállalkozó, az egyéni cég, ha a foglalkoztatók bármelyikével szerződéses kapcsolatban áll, 
- a foglalkoztatók bármelyikével szerződéses kapcsolat létesítésére vonatkozó eljárást megkezdett, szerződéses kapcsolatban álló vagy szerződéses kapcsolatban állt vállalkozó, alvállalkozó, beszállító, illetve megbízott felügyelete és irányítása alatt álló személy, 
- a foglalkoztatók bármelyikénél tevékenységet végző gyakornok és önkéntes, 
- a foglalkoztatók bármelyikével a d), e) vagy f) pont szerinti jogviszonyt vagy szerződéses kapcsolatot létesíteni kívánó olyan személy, aki esetében e jogviszony vagy szerződéses kapcsolat létesítésére vonatkozó eljárás megkezdődött, és 
- az a személy, akinek a d), e) vagy f) pont szerinti jogviszonya vagy szerződéses kapcsolata a foglalkoztatóval megszűnt. 
III. A bejelentés módja
III.1. A Hivatal a belső visszaélés-bejelentési rendszer működtetője e feladatkörében nem utasítható személyt jelöl ki. Tekintve, hogy e személy feladatkörében nem utasítható és független, a Hivatal így kívánja biztosítani a visszaélés-bejelentés megtételével kapcsolatos bizalmat, biztosítva a bejelentés kivizsgálásának pártatlanságát.
III.2. A Hivatal belső visszaélés-bejelentési megbízottja:
Balog Gábor − tel.: +36-30-322-63-28
III.3. A bejelentést a Hivatalnál lehet megtenni, az alábbiak szerint:
- elektronikus úton: bejelentovedelem@biatorbagy.hu e-mail címen.
- postai levélben: 2051 Biatorbágy, Baross Gábor utca 2/a., a borítékon fel kell tüntetni, hogy „visszaélés-bejelentés”. 
- személyesen, jegyzőkönyv felvételével:
- Balog Gábor – Biatrobágyi Polgármesteri Hivatal 115. sz. iroda (2051 Biatorbágy, Baross Gábor utca 2/a.) 
- telefonon, hivatali időben, jegyzőkönyv felvételével: 
- Balog Gábor – telefon: +36-30/322-6328 
A Hivatal visszaélés-bejelentési megbízottja a szóbeli bejelentést írásba foglalja és – annak ellenőrzésére, helyesbítésére, aláírással történő elfogadására vonatkozó lehetőség biztosítása mellett – a bejelentő számára másodpéldányban átadja.
A Panasztörvény szerint a közérdekű bejelentést az alapvető jogok biztosa által üzemeltetett, a bejelentések megtételére és nyilvántartására szolgáló közérdekű bejelentések védett elektronikus rendszerében is meg lehet tenni.
III.4. Ha a bejelentő személyesen teszi meg a bejelentését, a belső visszaélés-bejelentési rendszer működtetője a szóbeli bejelentést
- - a személyes adatok védelmére vonatkozó előírások szerint megtett tájékoztatást követően – tartós és visszakereshető formában rögzíti, vagy 
- írásba foglalja és – annak ellenőrzésére, helyesbítésére, aláírással történő elfogadására vonatkozó lehetőség biztosítása mellett – a bejelentő számára másodpéldányban átadja. 
III.5. A Hivatal visszaélés-bejelentési megbízottja a szóbeli bejelentés írásba foglalása során teljes és pontos jegyzőkönyvet köteles készíteni. Szóbeli bejelentés esetén a bejelentő figyelmét fel kell hívni a rosszhiszemű bejelentés következményeire, a bejelentés kivizsgálására irányadó eljárási szabályokra és arra, hogy személyazonosságát – ha az annak megállapításához szükséges adatokat megadja – a vizsgálat valamennyi szakaszában bizalmasan kezelik.
III.6. A Hivatal visszaélés-bejelentés kivizsgálója a belső visszaélés-bejelentési rendszerben tett írásbeli bejelentés kézhezvételétől számított hét napon belül a bejelentés megtételéről visszaigazolást küld a bejelentő számára. A visszaigazolás keretében a bejelentő részére általános tájékoztatást kell nyújtani a Panasztörvény szerinti eljárási és adatkezelési szabályokról.
III.7. A Hivatal a bejelentésben foglaltakat a körülmények által lehetővé tett legrövidebb időn belül, de legfeljebb a bejelentés beérkezésétől számított harminc napon belül kivizsgálja. Ezt a határidőt különösen indokolt esetben, a bejelentő egyidejű tájékoztatása mellett lehet meghosszabbítani. A bejelentőt ebben az esetben a kivizsgálás várható időpontjáról és a kivizsgálás meghosszabbítása indokairól kell tájékoztatni. A bejelentés kivizsgálásának és a bejelentő tájékoztatásának határideje a meghosszabbítás esetén sem haladhatja meg a három hónapot.
III.8. A bejelentés kivizsgálása során a belső visszaélés-bejelentési rendszer működtetője a visszaélés-bejelentési megbízotton keresztül kapcsolatot tart a bejelentővel, ennek keretében a bejelentés kiegészítésére, pontosítására, a tényállás tisztázására, valamint további információk rendelkezésre bocsátására hívhatja fel a bejelentőt.
IV. A bejelentés tartalma
IV.1. A bejelentés során az alábbi személyes és egyéb adatokat kell rögzíteni:
- Bejelentő adatai (a bejelentés kivizsgálásához és a kapcsolattartáshoz szükséges),
- Bejelentő neve,
- Bejelentő lakcíme,
- Bejelentő email címe,
- A szervezet/szervezeti egység adatai, mellyel kapcsolatosan a bejelentést teszi,
- A szervezet/szervezeti egység megnevezése,
- Milyen kapcsolatban áll, vagy állt a szervezettel/szervezeti egységgel,
- A bejelentés részletei,
- Mikor jutott először tudomására a bejelentési körülmény (mikor észlelte, tapasztalta, olvasta először),
- A panasz/ visszaélés megfogalmazása,
- A bejelentés részletes leírása,
- A szervezeten, szervezeti egységen belül kit/kiket érint részletesen a bejelentett körülmény,
- Amennyiben fizikai helyhez vagy konkrét szervezeti egységhez köthető a panasz/visszaélés, annak megadása,
- Jelenleg is fennálló panaszról, visszaélésről van-e szó,
- Tájékoztatás.
IV.2. A bejelentőt a Hivatal visszaélés bejelentési megbízottja tájékoztatja személyes adatinak kezeléséről.
V. A bejelentés megtételének jogszerűsége
A bejelentés jogszerű, ha
- a bejelentő a bejelentését a visszaélés-bejelentési elektronikus csatornán keresztül, a törvényben meghatározott szabályok szerint tette meg, 
- a bejelentő a bejelentéssel érintett körülményekre vonatkozó, bejelentett információt a foglalkoztatásával kapcsolatos tevékenységével összefüggésben szerezte, és 
- a bejelentő alapos okkal vélelmezte, hogy a bejelentéssel érintett körülményekre vonatkozó, bejelentett információ a bejelentés időpontjában valós volt. 
VI. A bejelentések kivizsgálása
VI.1. A kivizsgálásokat a Hivatal Jegyzője által felkért személy(ek) végzi(k), aki(k)nek felkérése a bejelentés tartalmától függően (megfelelő kompetenciával rendelkezik) történik, a pártatlansági és összeférhetetlenségi szabályok figyelembevételével.
VI.2. A panaszt vagy a közérdekű bejelentést kivizsgáló személy(ek) a panasz vagy a közérdekű bejelentés tartalmára, az abban érintett más természetes személyre, jogi személyre vonatkozó információkat az eljárásra jogosult szerv feladat- és hatáskörrel rendelkező szervezeti egységével vagy munkatársával oszthatják meg.
VI.3. A bejelentés kivizsgálása során az alábbi szerepkört betöltő személyek férhetnek hozzá az adatokhoz:
- Visszaélést bejelentő személyek védelmét biztosító foglalkoztatott (visszaélés- bejelentési megbízott); 
- A Hivatal Jegyzője, a visszaélés bejelentéssel kapcsolatos intézkedés megtételére jogosult vezető; 
- Az egyes visszaélés-bejelentéseket vizsgáló, a munkáltatói jogok gyakorlója által megbízott foglalkoztatottak; 
- Az ügyekben résztvevő és konkrét vizsgálatokról hivatalból tudomást szerzett foglalkoztatottak. 
VI.4.   A visszaélés-bejelentések kivizsgálásának organigramja:
VII. A bejelentések kivizsgálása mellőzésének esetei.
A bejelentés kivizsgálása mellőzhető, ha
- a bejelentést azonosíthatatlan bejelentő tette meg, 
- a bejelentést nem a jelen szabályzat II.3. pontjában felsorolt arra jogosult személy tette meg, 
- a bejelentés ugyanazon bejelentő által tett ismételt, a korábbi bejelentéssel azonos tartalmú bejelentés, illetve 
- a közérdek vagy a nyomós magánérdek sérelme a bejelentésben érintett természetes személy, illetve jogi személy (a továbbiakban együtt: bejelentésben érintett személy) jogainak a bejelentés kivizsgálásából eredő korlátozásával nem állna arányban. 
VIII. A bejelentések vizsgálatának eredménye
VIII.1. A Hivatal a bejelentés kivizsgálásáról vagy annak mellőzéséről és a mellőzés indokáról, a bejelentés kivizsgálásának az eredményéről, a megtett vagy tervezett intézkedésekről a bejelentőt írásban tájékoztatja.
VIII.2. A panasz vagy a közérdekű bejelentés alapján – ha alaposnak bizonyul – gondoskodni kell
- a jogszerű vagy a közérdeknek megfelelő állapot helyreállításáról, illetve az egyébként szükséges intézkedések megtételéről, 
- a feltárt hibák okainak megszüntetéséről, 
- az okozott sérelem orvoslásáról és
- indokolt esetben a felelősségre vonás kezdeményezéséről.
VIII.3. A Hivatal a panasz vagy a közérdekű bejelentés elintézésekor – a minősített adat, illetve a törvény által védett titok kivételével – a megtett intézkedésről vagy annak mellőzéséről az indokok megjelölésével a panaszost vagy a közérdekű bejelentőt haladéktalanul írásban értesíti.
VIII.4. Az írásbeli értesítés mellőzhető, ha a panasz vagy a közérdekű bejelentés elintézéséről a panaszost vagy a közérdekű bejelentőt szóban tájékoztatták, aki a tájékoztatást tudomásul vette.
IX. A bejelentéssel kapcsolatos adatkezelés szabályai:
IX.1. A belső visszaélés-bejelentési rendszer keretei között
- a bejelentőnek,
- annak a személynek, akinek a magatartása vagy mulasztása a bejelentésre okot adott, és 
- annak a személynek, aki a bejelentésben foglaltakról érdemi információval rendelkezhet, 
a bejelentés kivizsgálásához elengedhetetlenül szükséges személyes adatai kizárólag a bejelentés kivizsgálása és a bejelentés tárgyát képező magatartás orvoslása vagy megszüntetése céljából kezelhetőek.
IX.2. A belső visszaélés-bejelentési rendszer keretei között kezelt adatok közül haladéktalanul törölni kell a bejelentés kivizsgálásához elengedhetetlenül szükséges személyes adatok körébe nem tartozó személyes adatokat.
Ha a bejelentés természetes személyre vonatkozik, az e természetes személyt megillető, a személyes adatok védelmére vonatkozó előírások szerinti, a tájékoztatáshoz és hozzáféréshez való joga gyakorlása során a bejelentő személyes adatai nem tehetők megismerhetővé a tájékoztatást kérő személy számára.
A vizsgálat során a vizsgáló gondoskodik arról, hogy a bejelentő adatai ne kerüljenek nyilvánosságra. Ennek érdekében az ügykezelés és ügyintézés során csupán a bejelentő vezetéknevének kezdőbetűjét tünteti fel. Az ügykezelési feladatokat is a vizsgáló végzi.
IX.3. A belső visszaélés-bejelentési rendszerben a személyazonosságát felfedő bejelentő, valamint a bejelentésben érintett személy személyes adatait az erre jogosultakon kívül más nem ismerheti meg. A bejelentést kivizsgáló személyek a vizsgálat lezárásáig vagy a vizsgálat eredményeképpen történő formális felelősségre vonás kezdeményezéséig a bejelentés tartalmára és a bejelentésben érintett személyre vonatkozó információkat – a bejelentésben érintett személy tájékoztatásán túl – a foglalkoztató más szervezeti egységével vagy foglalkoztatottjával a vizsgálat lefolytatásához feltétlenül szükséges mértékben oszthatják meg.
IX.4. A tisztességes eljárás követelményének megfelelően biztosított, hogy a bejelentésben érintett személy a bejelentéssel kapcsolatos álláspontját jogi képviselője útján is kifejtse, és azt bizonyítékokkal támassza alá. A bejelentésben érintett személy tájékoztatására kivételesen, indokolt esetben később is sor kerülhet, ha az azonnali tájékoztatás meghiúsítaná a bejelentés kivizsgálását.
IX.5. Jelen pontban meghatározott adatkezelési és adatvédelmi szabályok arra a személyre is alkalmazandó, aki a bejelentésben foglaltakról érdemi információval rendelkezhet.
IX.6. Ha nyilvánvalóvá vált, hogy a panaszos vagy a közérdekű bejelentő rosszhiszeműen, valótlan adatot vagy információt közölt és
- ezzel bűncselekmény vagy szabálysértés elkövetésére utaló körülmény merül fel, személyes adatait az eljárás lefolytatására jogosult szerv vagy személy részére át kell adni, 
- alappal valószínűsíthető, hogy másnak jogellenes kárt vagy egyéb jogsérelmet okozott, személyes adatait az eljárás kezdeményezésére, illetve lefolytatására jogosult szervnek vagy személynek kérelmére át kell adni. 
X. A bejelentők védelme
X.1. Minden, a közérdekű bejelentő számára hátrányos intézkedés, amelyre a közérdekű bejelentés miatt kerül sor – a bejelentő rosszhiszeműen, valótlan adatot vagy információt közölt esetet kivéve – jogellenesnek minősül akkor is, ha egyébként jogszerű lenne.
X.2. A bejelentő számára hátrányos intézkedés, különösen
- a felfüggesztés, a csoportos létszámcsökkentés, a felmondás vagy ezekkel egyenértékű intézkedések, 
- a lefokozás vagy az előléptetés megtagadása, 
- a munkaköri feladatok átruházása, a munkavégzés helyének megváltoztatása, a bércsökkentés, a munkaidő megváltoztatása, 
- a képzés megtagadása, 
- a negatív teljesítményértékelés vagy munkareferencia, 
- a foglalkoztatásra irányuló jogviszonyára vonatkozó törvény szerinti bármely hátrányos jogkövetkezmény – így különösen fegyelmi intézkedés, megrovás, pénzügyi szankció – alkalmazása, 
- a kényszerítés, a megfélemlítés, a zaklatás vagy a kiközösítés, 
- a hátrányos megkülönböztetés, hátrányos vagy tisztességtelen bánásmód, 
- a határozott idejű foglalkoztatásra irányuló jogviszony határozatlan idejűvé átalakításának elmulasztása, ha a foglalkoztatott jogszerű elvárása az volt, hogy foglalkoztatásra irányuló jogviszonyát határozatlan idejűvé változtatják, 
- egy határozott idejű munkaszerződés megújításának elmulasztása vagy annak idő előtti megszüntetése, 
- a károkozás, amely magában foglalja a személy jóhírnevének megsértését vagy a pénzügyi veszteséget, beleértve az üzleti lehetőség elvesztését és a bevételkiesést is, 
- az olyan intézkedés, amelynek eredményeképpen okkal következik, hogy az adott személy a jövőben foglalkoztatásra irányuló jogviszonyt a foglalkoztatásra irányuló jogviszonya szerinti ágazatban nem létesíthet, 
- az egészségügyi alkalmassággal összefüggő vizsgálat előírása, 
- az áru- vagy szolgáltatási szerződés idő előtti megszüntetése vagy felmondása, és 
- az engedély visszavonása. 
X.3. A hátrányos intézkedéssel összefüggő hatósági vagy bírósági eljárás során – ha a bejelentő a bejelentés megtétele jogszerűségét bizonyítja
- vélelmezni kell, hogy a hátrányos intézkedésre a bejelentés jogszerű megtétele miatt került sor, és 
- a hátrányos intézkedést hozó személyt terheli annak bizonyítása, hogy a hátrányos intézkedés megtételére alapos indokkal és nem a bejelentés jogszerű megtétele miatt került sor. 
X.4. A bejelentés jogszerű megtétele esetén a bejelentő nem tekinthető a törvény által védett titok nyilvánosságra hozatalával összefüggő korlátozást vagy más, az információ felfedésre vonatkozó jogszabályi korlátozást megszegőnek, és az ilyen bejelentés tekintetében nem terheli felelősség, ha a bejelentő alapos okkal feltételezte azt, hogy a bejelentés szükséges volt a bejelentéssel érintett körülmények feltárásához.
X.5. A bejelentés jogszerű megtétele esetén a bejelentőt nem terheli felelősség a bejelentésben szereplő információk megszerzése vagy az azokhoz való hozzáférés tekintetében, kivéve, ha a bejelentő az információk megszerzésével vagy az azokhoz való hozzáféréssel bűncselekményt követett el. A bejelentő a bejelentés jogszerű megtételéért nem vonható felelősségre, ha a bejelentő alapos okkal feltételezte azt, hogy a bejelentés szükséges volt a bejelentéssel érintett körülmények feltárásához.
X.6. A bejelentőre vonatkozó védelemben részesül, aki
- a jogszerű bejelentést tevő bejelentő részére segítséget nyújt a bejelentés megtétele során, 
- a jogszerű bejelentést tevő bejelentővel kapcsolatban álló olyan személy – így különösen a bejelentő munkatársa vagy családtagja –, akit hátrányos intézkedés érhet. 
XI. Záró rendelkezések
XI.1. A jelen Szabályzatban részletesen nem szabályozott kérdésekben a Panasztörvényben és a szervezeti integritást sértő események kezelésének eljárásrendjéről szóló jegyzői utasításban, a panaszokkal és közérdekű bejelentésekkel kapcsolatos eljárásról szóló együttes polgármesteri és jegyzői utasításban, valamint az adatbiztonsági, adatkezelési és adatvédelmi szabályokat tartalmazó szabályzatban foglaltak az irányadóak.
XI.2. Jelen Szabályzat rendelkezéseit a 2025. május 1. napjától kell alkalmazni.
Biatorbágy, 2025. április 25.
| Csatolmány | Méret | 
|---|---|
| bejelentesi-lap.pdf (323.68 KB) | 323.68 KB | 
