I. Általános rendelkezések
I.1. A panaszokról, a közérdekű bejelentésekről, valamint a visszaélések bejelentésével összefüggő szabályokról szóló 2023. évi XXV. törvény (a továbbiakban: Panasz tv.) rendelkezéseinek megfelelően a közérdekű bejelentések, panaszok kezelésének rendjét az alábbiak szerint szabályozzuk:
A szabályzat célja, hogy a polgárok törvényes érdekeinek védelmében a Panasztörvényben foglalt eljárási szabályok jogszerű és hatékony alkalmazása céljából – a Biatorbágyi Polgármesteri Hivatal (a továbbiakban: Hivatal) valamennyi szervezeti egységének (a továbbiakban: szervezeti egység), valamint Biatorbágy Város Önkormányzatának (a továbbiakban: Önkormányzat) ügyintézése során a polgárok közérdekű, bejelentéseinek és panaszainak előterjesztésére, vizsgálatára, érdemi elintézésére vonatkozó eljárást egységesen szabályozza.
A szabályzat rögzíti a közérdekű bejelentések, panaszok megtételének lehetőségeit, módjait, a bejelentő, panaszos részére történő visszajelzés kötelezettségét, a vizsgálat eredményének lehetséges kimeneteleit. A szabályzat rögzíti a közérdekű bejelentő/panaszos védelmét, adatainak jogszerű kezelését.
I.2. A Szabályzat személyi hatálya:
A szabályzat személyi hatálya az Önkormányzattal vagy Hivatallal foglalkoztatási jogviszonyban álló személyekre, azaz foglalkoztatottakra, a panaszosra és a közérdekű bejelentőre (a továbbiakban együtt: bejelentő) terjed ki.
I.3. A Szabályzat tárgyi hatálya
A szabályzat tárgyi hatálya kiterjed a Panasz tv. szerinti panaszra és közérdekű bejelentésre.
A szabályzat hatálya nem terjed ki bírósági vagy közigazgatási eljárás hatálya alá tartozó ügyekkel összefüggésben benyújtott beadványokra, kérelmekre, egyéb iratokra.
A belső visszaélés-bejelentési rendszer egységes független rendszer, amely lehetővé teszi a bejelentők számára a Panasz tv., valamint külön Szabályzat szerinti eljárás biztosítását arra az esetre, ha a jogaik sérelmet szenvednek. A belső visszaélés-bejelentésekre vonatkozóan e szabályzat rendelkezéseit a belső visszaélés-bejelentési rendszer szabályozásáról szóló együttes polgármesteri és jegyzői normatív utasításban foglalt eltérésekkel kell alkalmazni. Amennyiben a belső visszaélés-bejelentési rendszer szabályozásáról szóló együttes polgármesteri és jegyzői normatív utasítás speciális szabályokat állapít meg, akkor a belső visszaélés-bejelentési rendszerbe érkezett bejelentéseket aszerint kell kezelni. Amennyiben a belső visszaélés-bejelentési rendszer szabályozásáról szóló együttes polgármesteri és jegyzői normatív utasítás nem tartalmaz rendelkezéseket, akkor jelen szabályzat rendelkezései irányadóak.
I.4. A szabályzat szervi hatálya kiterjed:
- Biatorbágy Város Önkormányzatára (2051 Biatorbágy, Baross Gábor utca 2/a.), 
- Biatorbágy Polgármesteri Hivatalára (2051 Biatorbágy, Baross Gábor utca 2/a.). 
I.5. A szabályzat alkalmazásában:
- foglalkoztatott: az a természetes személy, aki a Hivatal vagy az Önkormányzat számára és annak irányítása alatt foglalkoztatásra irányuló jogviszony keretében, ellenérték fejében tevékenységet végez, vagy önmaga foglalkoztatását végzi; 
- foglalkoztatásra irányuló jogviszony: minden olyan jogviszony, amelyben a foglalkoztatott a Hivatal vagy az Önkormányzat részére és annak irányítása alatt ellenérték fejében tevékenységet végez, vagy önmaga foglalkoztatását végzi; 
- közérdekű bejelentés: olyan körülményre hívja fel a figyelmet, amelynek orvoslása vagy megszüntetése a közösség vagy az egész társadalom érdekét szolgálja. A közérdekű bejelentés javaslatot is tartalmazhat; 
- panasz: olyan kérelem, amely egyéni jog- vagy érdeksérelem megszüntetésére irányul, és elintézése nem tartozik más – így különösen bírósági, közigazgatási – eljárás hatálya alá. A panasz javaslatot is tartalmazhat; 
- visszaélés-bejelentés: munkavégzéssel összefüggésben szerzett jogellenes vagy jogellenesnek feltételezett cselekményre vagy mulasztásra, illetve egyéb visszaélésre vonatkozó információ bejelentése. 
II. Eljárási alapelvek
II.1. A Hivatalhoz érkező panaszt és közérdekű bejelentést e szabályzatban foglaltak szerint a Panasz tv-ben foglaltakkal összhangban kell kivizsgálni.
II.2 A bejelentőt – az e szabályzat VII.2. pontjában és a Panasz tv. 6. § (4) bekezdésében meghatározottak kivételével – nem érheti hátrány a panasz, a közérdekű bejelentés megtétele miatt.
II.3 Az eljárás lefolytatására és az ügy kivizsgálására kijelölt személy (a továbbiakban: eljáró személy) a panasz, a közérdekű bejelentés vizsgálata során, minden esetben elfogulatlanul, tárgyilagosan, körültekintően és a tőle elvárható segítőkészséggel köteles eljárni.
III. a panasz és közérdekű bejelentés módja
III.1. A panaszokkal és a közérdekű bejelentésekkel kapcsolatos eljárás megindítása
A panaszt és a közérdekű bejelentést az alábbiak szerint lehet megtenni:
- elektronikus úton: kozerdeku@biatorbagy.hu e-mail címen.
- postai levélben: 2051 Biatorbágy, Baross Gábor utca 2/a. a borítékon fel kell tüntetni, hogy „közérdekű bejelentés” vagy „panasz”. 
- személyesen, jegyzőkönyv felvételével:
- Balog Gábor – Biatrobágyi Polgármesteri Hivatal 115 sz. iroda (2051 Biatorbágy, Baross Gábor utca 2/a.) 
- telefonon, hivatali időben, jegyzőkönyv felvételével: 
- Balog Gábor – telefon: +36-30/322-6328 
III.2. A személyesen, szóban tett panasz és közérdekű bejelentés esetén a panaszt vagy a közérdekű bejelentést az ügyfélszolgálaton jegyzőkönyvbe kell foglalni és a bejelentő számára másodpéldányban átadni. A jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell:
- a bejelentő hozzájárulása esetén a bejelentő nevét, elérhetőségét (lakcím, telefonszám, e-mail cím), - a panasz, közérdekű bejelentés előterjesztésének helyét, idejét, 
- a panasz, közérdekű bejelentés rövid összefoglalását, 
- a kapcsolódó folyamatban lévő ügy iktatószámát, amennyiben ilyen van, 
- a bemutatott iratok, dokumentumok és egyéb bizonyítékok jegyzékét, illetve mellékletként azok eredeti példányát vagy az eredetiről készült hiteles másolatát, 
- a bejelentő aláírását, 
- a jegyzőkönyvet felvevő személy aláírását. 
 
III.3. A szóbeli panasz, közérdekű bejelentés felvételéről szóló jegyzőkönyvet a szabályzat 1. melléklete tartalmazza.
III.4. Ha a panaszt vagy közérdekű bejelentést törvényes képviselő vagy meghatalmazott útján – írásban – nyújtják be, az eljáró személy a képviseleti jogosultságot – a csatolt iratok vagy meghatalmazás alapján – megvizsgálja.
Amennyiben a képviselő a képviseleti jogosultságát nem megfelelően igazolja, a panasz kivizsgálása mellőzhető.
IV. A panaszok és a közérdekű bejelentések elbírálásának határideje
IV.1 . A panaszt és a közérdekű bejelentést – ha törvény eltérően nem rendelkezik – a Hivatalhoz történő beérkezésétől számított harminc napon belül kell elintézni.
IV.2 Ha az elintézést megalapozó vizsgálat előreláthatólag harminc napnál hosszabb ideig tart, erről a bejelentőt – az elintézés várható időpontjának és a vizsgálat meghosszabbítása indokainak egyidejű megjelölésével – tájékoztatni kell. A panasz vagy a közérdekű bejelentés elintézésének határideje ebben az esetben sem haladhatja meg a hat hónapot.
IV.3. Ha a panaszt vagy a közérdekű bejelentést a Hivatalhoz, mint az eljárásra nem jogosult szervhez tették meg, a panaszt vagy a közérdekű bejelentést a beérkezésétől számított nyolc napon belül a Hivatal a bejelentő egyidejű értesítése mellett az eljárásra jogosult szervhez átteszi. Ha a közérdekű bejelentés jogszabály megalkotására vagy módosítására irányuló javaslatot tartalmaz, azt a Hivatal a jogalkotói hatáskörrel rendelkező személynek vagy szervnek is megküldi.
V. A panaszok és közérdekű bejelentések elbírálásának rendje
V.1. A Hivatal az azonosított bejelentőt a panasz vagy a közérdekű bejelentés kiegészítésére, pontosítására, a tényállás tisztázására, valamint további információk rendelkezésre bocsátására hívhatja fel. Az eljáró személy a bejelentőt személyesen meghallgatja, ha azt a panasz vagy a közérdekű bejelentés tartalma szükségessé teszi.
V.2. A panasz, közérdekű bejelentés kivizsgálása során az eljáró személy a Hivatal más szervezeti egységétől, illetve egyéb szervtől iratok, adatok rendelkezésre bocsátását kérheti. A vizsgálat történhet iratok tanulmányozásával, az érintettek jegyzőkönyvbe foglalt meghallgatásával, feljegyzések beszerzésével.
V.3. A V.2. pont szerinti eljárásban figyelemmel kell lenni a VII. pontban foglaltakra.
V.4. A közérdekű bejelentéssel, panasszal érintett személy esetében az eljáró személy kiemelt felelősséggel tartozik:
- a bejelentő személyes adatainak az adatvédelmi szabályoknak megfelelő kezeléséért, továbbá a természetes személyeknek a személyes adatok kezelése tekintetében történő védelméről és az ilyen adatok szabad áramlásáról, valamint a 95/46/EK irányelv hatályon kívül helyezéséről kiadott, az Európai Parlament és a Tanács 2016. április 27-i (EU) 2016/679 rendelete (általános adatvédelmi rendelet), 
- valamint az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény rendelkezéseinek megtartásáért. 
V.5. A korábbival azonos tartalmú, ugyanazon bejelentő által tett ismételt panasz vagy közérdekű bejelentés vizsgálata mellőzhető.
V.6. A panasz vizsgálata mellőzhető V.5. pontban meghatározott eseteken kívül akkor is, ha a bejelentő a sérelmezett tevékenységről vagy mulasztásról való tudomásszerzéstől számított hat hónap után terjesztette elő panaszát. A sérelmezett tevékenység vagy mulasztás bekövetkeztétől számított egy éven túl előterjesztett panasz vizsgálatát a Hivatal mellőzi.
V.7. Az azonosíthatatlan személy által tett panasz vagy közérdekű bejelentés vizsgálatát a Hivatal mellőzi.
Az azonosítás módja történhet
- postai úton a Hivatal levelezési címén tett panasz vagy közérdekű bejelentés esetén a bejelentő természetes személyazonosító adatait (családi és utónév; születési családi és utónév; anyja születési családi és utóneve; születési hely a kerület megjelölésével; születési idő) is tartalmazó legalább teljes bizonyító erejű magánokirat formájában[1]; - személyes átadással tett panasz vagy közérdekű bejelentés esetén a személyazonosság igazolását és a természetes személyazonosító adatok rögzítését követően az ügyfélszolgálaton; 
- a Hivatal e-mail címére küldött elektronikus levélben tett panasz vagy közérdekű bejelentés esetén személyhez kötött minősített elektronikus aláírással ellátott csatolmánnyal (AVDH hitelesítésű dokumentummal[2]); 
- e-papír szolgáltatás igénybevételével tett panasszal vagy közérdekű bejelentéssel. 
 
V.8. Az V.7. pont alkalmazásától az eljáró személy eltekint, és a panaszt vagy közérdekű bejelentést megvizsgálja, ha a panasz vagy a közérdekű bejelentés alapjául súlyos jog- vagy érdeksérelem szolgál.
V.9. Ha az eljárásra jogosult a panasz vagy a közérdekű bejelentés vizsgálatának keretében azt észleli, hogy a panasz vagy a közérdekű bejelentés elintézése más eljárás hatálya alá tartozik, erre vonatkozó feladat- és hatásköre hiányában a más eljárás megindítására, illetve lefolytatására jogosult szervhez való áttételről haladéktalanul gondoskodik, és ezzel egyidejűleg erről a panaszost vagy a közérdekű bejelentőt értesíti.
VI. Intézkedések a panasz vagy a közérdekű bejelentés elbírálását követően
VI.1. A Hivatal a panasz vagy a közérdekű bejelentés elintézésekor – a minősített adat, illetve törvény által védett titok kivételével – a megtett intézkedésről vagy annak mellőzéséről – az indokok megjelölésével – a bejelentőt haladéktalanul értesíti.
VI.2. Az írásbeli értesítés mellőzhető, ha a panasz vagy a közérdekű bejelentés elintézéséről a bejelentőt szóban tájékoztatták, aki a tájékoztatást tudomásul vette. E tényt jegyzőkönyvben vagy rövid feljegyzésben szükséges rögzíteni.
VI.3. A panasz vagy a közérdekű bejelentés alapján – ha alaposnak bizonyul – gondoskodni kell
- a jogszerű vagy a közérdeknek megfelelő állapot helyreállításáról, illetve az egyébként szükséges intézkedések megtételéről, 
- a feltárt hibák okainak megszüntetéséről, 
VII. A bejelentő védelme
VII.1. A bejelentő személyes adatai csak a közérdekű bejelentés alapján kezdeményezett eljárás lefolytatására hatáskörrel rendelkező szerv részére adhatóak át, amennyiben a szerv annak kezelésére törvény alapján jogosult, vagy az adatai továbbításához a bejelentő hozzájárult. A bejelentő személyes adatai – hozzájárulása nélkül – nem hozhatók nyilvánosságra.
VII.2. Ha nyilvánvalóvá vált, hogy a közérdekű bejelentő rosszhiszeműen, döntő jelentőségű valótlan adatot vagy információt közölt és
- ezzel bűncselekmény vagy szabálysértés elkövetésére utaló körülmény merül fel, személyes adatait az eljárás lefolytatására jogosult szerv vagy személy részére át kell adni, 
- alappal valószínűsíthető, hogy másnak jogellenes kárt vagy egyéb jogsérelmet okozott, személyes adatait az eljárás kezdeményezésére, illetve lefolytatására jogosult szervnek vagy személynek kérelmére át kell adni. 
VIII. Záró rendelkezése
VIII.1 A jelen Szabályzatban részletesen nem szabályozott kérdésekben a Panasz tv-ben, a szervezeti integritást sértő események kezelésének eljárásrendjéről szóló jegyzői utasításban, a belső visszaélés-bejelentési rendszer szabályozásáról szóló együttes polgármesteri és jegyzői normatív utasításban, valamint az adatbiztonsági, adatkezelési és adatvédelmi szabályokat tartalmazó szabályzatban foglaltak az irányadóak.
VIII.2. Jelen Szabályzat rendelkezéseit a 2025. június 1. napjától kell alkalmazni.
VIII.3. Jelen Szabályzat hatálybalépésével egyidejűleg a panaszok és közérdekű bejelentésekkel kapcsolatos eljárásról szóló szabályzat hatályát veszti.
Biatorbágy, 2025. május 26.
[1] Teljes bizonyító erejű a papír alapú magánokirat, ha
a) a kiállító az okiratot saját kezűleg írta és aláírta,
b) * két tanú igazolja, hogy az okirat aláírója a részben vagy egészben nem általa írt okiratot előttük írta alá, vagy aláírását előttük saját kezű aláírásának ismerte el; igazolásként az okiratot mindkét tanú aláírja, továbbá az okiraton a tanúk nevét és – ha törvény eltérően nem rendelkezik – lakóhelyét, ennek hiányában tartózkodási helyét olvashatóan is fel kell tüntetni,
c) az okirat aláírójának aláírását vagy kézjegyét az okiraton bíró vagy közjegyző hitelesíti,
d) az okiratot a jogi személy képviseletére jogosult személy a rá vonatkozó szabályok szerint megfelelően aláírja,
e) * ügyvéd vagy kamarai jogtanácsos az általa készített okirat szabályszerű ellenjegyzésével bizonyítja, hogy az okirat aláírója a más által írt okiratot előtte írta alá vagy aláírását előtte saját kezű aláírásának ismerte el.
[2] 2 Az Azonosításra Visszavezetett Dokumentum Hitelesítés funkció használatával PDF vagy más formátumú dokumentumot a bejelentő személyére utaló hitelesítési információkkal láthat el.
| Csatolmány | Méret | 
|---|---|
| jegyzokonyv-szobeli-panasz-kozerdeku-bejelntes-felvetelerol.pdf (184.41 KB) | 184.41 KB | 
