Az eljárás rövid ismertetése:
Az anyakönyv hatósági nyilvántartás. Állami anyakönyvezés 1895. október 1-jétől létezik. A korábbi anyakönyvi események egyházi nyilvántartásban szerepelnek. Magyarországon minden településen 1895. október 1-től történik az anyakönyvek vezetése (születés, házasság, haláleset), mely 2014. június 30-ig tartott. 2014. július 1-jét követően bevezetésre került az Elektronikus Anyakönyv, megszűnt a papír alapú anyakönyvek vezetése. 2014. július 1-jét (az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény hatálybalépése) követően a papíralapú anyakönyvezést felváltotta az egész országra kiterjedő elektronikus anyakönyvi rendszer (EAK). 2014. július 1-je után anyakönyvezett bármilyen anyakönyvi eseményről bármelyik települési anyakönyvvezetőtől igényelhető anyakönyvi kivonat.
Az eljárás jogi alapja:
- A Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény
- Az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény
- Az anyakönyvezési feladatok ellátásának részletes szabályairól szóló 429/2017. (XII. 20.) Korm. rendelet 
- A nemzetközi magánjogról szóló 2017. évi XXVIII. törvény 
- A magyar állampolgárságról szóló 1993. évi LV. törvény, valamint a magyar állampolgárságról szóló 1993. évi LV. törvény végrehajtásáról szóló 125/1993. (IX. 22.) Korm. rendelet 
- A polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény, valamint a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény végrehajtásáról szóló 146/1993. (X. 26.) Korm. rendelet 
- Az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény 
- 331/2006. (XII. 23.) Korm. rendelet a gyermekvédelmi és gyámügyi feladat- és hatáskörök ellátásáról, valamint a gyámhatóság szervezetéről és illetékességéről 
- 149/1997. (IX. 10.) Korm. rendelet a gyámhatóságokról, valamint a gyermekvédelmi és gyámügyi eljárásról 
- Biatorbágy Város Önkormányzata Képviselő-testületének a hivatali munkaidőn kívüli és a hivatali helyiségen kívül történő házasságkötés engedélyezésének szabályairól és az eseményekhez kapcsolódó többletszolgáltatások ellentételezéseként fizetett díjakról szóló 5/2011. (02.25.) Ör. rendelete 
Illetékességi terület: Biatorbágy Város közigazgatási területe (születés, házasságkötés és haláleset anyakönyvezése esetén), illetve a Magyar Köztársaság területe (anyakönyvi kivonat igénylése esetén)
Benyújtandó dokumentumok:
- részletezve az egyes anyakönyvi ügyeknél
- Külföldi hatóság által kiállított okiratok: Minden külföldi hatóság által nem magyar nyelven kiállított okirat csak hiteles magyar fordításban fogadható el ! Az eredeti okiratot – amennyiben szükséges – Apostille (az illetékes külföldi állam) vagy diplomáciai felülhitelesítéssel (a külföldi államban működő magyar külképviselet végzi) kell ellátni és azzal együtt az Országos Fordító- és Fordításhitelesítő Iroda (1062 Budapest, Bajza utca 52.) által szükséges lefordíttatni ! (Az anyakönyvi eljárásban kizárólag csak az OFFI által fordított okiratok fogadhatók el). 
- Az Európai Unió tagországaiban kiállított okiratok fordítás nélkül is elfogadhatók, amennyiben az eredeti okirat mellett „Többnyelvű formanyomtatvány” került kiállításra. 
Eljárási illetékek: részletezve az egyes anyakönyvi ügyeknél
Eljárás megindítása: részletezve az egyes anyakönyvi ügyeknél
Ügyintézési határidő: sommás eljárásban[1] 8 nap, teljes eljárásban 60 nap
I. fokon döntést hozó szerv: Biatorbágy Város Anyakönyvvezetője
II. fokon eljáró hatóság: Az anyakönyvi szerv döntéseivel szemben általában nincs helye fellebbezésnek, a fél azonban a határozat ellen közigazgatási pert indíthat a határozat közlésétől számított 30 napon belül közigazgatási tevékenységgel okozott jogsérelemre hivatkozással a közigazgatási és munkaügyi bíróságnál.
[1] Az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény 41. § (1) bekezdése értelmében „Sommás eljárásnak van helye, ha a) a hiánytalanul benyújtott kérelem és mellékletei, valamint a hatóság rendelkezésére álló adatok alapján a tényállás tisztázott, és b) nincs ellenérdekű ügyfél.”
