A közlekedéssel kapcsolatos lakossági fórum eredményekkel zárult. Kiemelünk néhány új, illetve lényeges információt:
- az 1. számú főút Tatabánya és Budapest közötti szakaszára nehézgépjárművek nem hajthatnak be, 7.5t-s korlátozó táblák kihelyezésre kerültek
- a Herceghalom felől a 8101 jelű úton (Szent István utca) érkező átmenő- („menekülő”) forgalom időszakos letiltása történt behajtani tilos táblák kihelyezésével
- a Biatorbágy centrum felől érkezők 1. számú főútba történő becsatlakozását és a torlódások csökkentése érdekében a Dózsa György 1-es csomópontban a jelzőlámpa zöldidő-arányait a Dózsa György út javára módosítják
- az 1-es számú főút Ország úti és Vendel parki körforgalmú csomópontjain az áteresztőképesség növelése várható (a Tormásréti úti körforgalom kb. egy hónap múlva)
- az M1 autópálya pátyi csomópontnál a felhajtó járművek segítésére 60 km/h-s sebességkorlátozás mellett „40 m-es legkisebb követési távolság” jelzőtábla kerül kihelyezésre
- az M1-es keleti felhajtó májustól használható lesz
- a Pátyi M1 csomópont felől az 1-es főútra kanyarodásnál a jelzőlámpázás forgalomirányítást napirendre tűzik
- 2026 nyarára pedig az M1 Budapest felé tartó oldala kiszélesedik, ami lehetővé teszi 2 sáv használatát a főváros felé, ez pedig a pályára történő felhajtást teheti könnyebbé
Összefoglaltuk az M1 autópálya bővítéssel kapcsolatos eredményeket:
Az MK (Magyar Közút Nzrt.) és a MKIF (MKIF Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.) az eddigiekben több beavatkozást végrehajtott. Ezek voltak:
- az M1 pátyi csomópontnál az 1-es főútra balra kanyarodóknak épített külön sáv
- ugyanitt a besorolást segítő sáv felfestése
- az autópálya pihenőhely mellett Budapest irányú felhajtó ág két sávosra történő átalakítása
- Biatorbágy Katalinhegy irányából Páty felé a Tábor utca zúzottköves profiljavítása
- az 1-es főút Dózsa György utcai csomópontjában a város felől a egyenes-balra és a jobbra kanyarodók felállását segítő burkolati jelek felfestése
- Herceghalom felől a 8101 jelű úton (Szent István utca) az átmenő- („menekülő”) forgalom időszakos letiltása.
Az MK készen áll arra, hogy a folyamatban lévő forgalomszámlálás alapján a Dózsa György 1-es főúti csomópontjában a jelzőlámpa zöldidőarányait a Dózsa György út javára módosítsa. (amennyiben valaki a főirányban kitöltetlen zöldidőt tapasztal, jelezzen és állítanak a fázisterven.)
Tervező bevonásával vizsgálják az 1-es számú főút Ország úti és Vendel parki körforgalmú csomópontjain az áteresztőképesség növelésének kiskorrekciós lehetőségeit Budapest irányába, valamint a hazaingázó irányt is készek vizsgálni. A Tormásréti úti körforgalomnál a Budapest irányú többletsáv „optimális esetben egy hónap múlva megvalósulhat”.
Az M1 autópálya pátyi csomópontnál az autópályára felhajtó járművek segítésére a pályán Budapest felé haladó sávjában 60 km/h-s sebességkorlátozás mellett „40 m-es legkisebb követési távolság” jelzőtábla kerül kihelyezésre.
Lakossági javaslat vonatkozott a nehézgépjármű forgalom 1-es főútról való kitiltására, ami történetesen egy irányba mutatott teherforgalom autópályahálózatra terelésének szakminisztérium részéről kitűzött országos célokkal, így a főúton novemberben sor került a 7,5 t-s korlátozó táblák kihelyezésére.
Az MK és a MKIF (műszaki, forgalmi, biztonsági, tulajdonosi, előkészítési-engedélyezési időigény típusú okokra hivatkozva) nem támogatta a városból az M1 pályára való ideiglenes megoldásokra irányuló javaslatokat (például a 027/16 helyrajzi számú földterületen; felhajtóág a Verebély utcából, ill. az utca meghosszabbítása az M0 Tópark csomópontig).
Az MK és a MKIF átadott anyagában az eljutási lehetőségek átfogó képéhez ajánlásokat adott a Budapestre való beingázás alternatív megoldásira: például a 8101 jelű út (Szent István utca) – 1-es főút útvonalon, Herceghalom irányában tett kitérővel a pátyi autópályacsomópont felé, illetve Sóskút felé a 8104 j. ök. út - M7 útvonalon.
MKIF M1 bővítéssel kapcsolatos összefoglalója itt található: