Közterület-használat (területbérlet)

Az eljárást elektronikusan/írásban, a tervezett használatot megelőzően min. 30 nappal, kell benyújtani a Polgármesteri Hivatalhoz, az alább részletezett módon és mellékletekkel (ld. „benyújtandó dokumentumok). A kérelmet a vonatkozó helyi rendelet alapján a polgármester bírálja el (ld. Rendelet 19-20. § (1)) és ad közterület-használati hozzájárulást.

A hozzájárulás megadását követően a közterületet igénybe vevő (területhasználó) és az Önkormányzat területbérleti szerződést köt, melyben rögzítésre kerülnek a területhasználat módja, ideje, részletes feltételei, valamint a területhasználati díj mértéke (ld. Rendelet 2. melléklet). A díj megfizetésének tényét a Polgármesteri Hivatalban legkésőbb a számla kézhezvételét követően a használat megkezdése előtt igazolni kell. A közterület rendeltetéstől eltérő használata csak érvényes területhasználati hozzájárulás és a vonatkozó területbérleti szerződés birtokában kezdhető meg. 

A jogellenes vagy engedéllyel nem rendelkező közterület használat szankciót von maga után! (ld. Rendelet 24.§.)
Egyes tevékenységekre nem adható közterület-használati hozzájárulás (pl. lakosság nyugalmát zavaró tevékenység, közterületi parkoló kizárólagos használata, stb.), melyek teljes körét a Rendelet 15. §-a rögzíti.

Az eljárás jogi alapja:

  • A közterületek használatáról és a reklámhordozók elhelyezéséről szóló 7/2015. (V. 8.) Ör. rendelet

Tájékoztatom, hogy amennyiben Ön,

  • Gazdálkodó szervezet, egyesület, egyéni vállalozó, vagy egyéb jogi formában működő szervezet nevében jár el, Közterület Használata Iránti kérelmét elektronikus úton, Cégkapun keresztül vagy az E-Önkormányzat Portálon keresztül ( https://ohp-20.asp.lgov.hu/nyitolap ), a Szerepkör beállítását követően, a „Közterület, Közút Eltérő Használata Iránti Kérelem" elnevezésű űrlap (ÁGAZAT: Településüzemeltetési, vagyonkezelési ügyek; ÜGYTÍPUS: használat) kitöltésével és beküldésével nyújthatja be.

  • Magánszemélyként rendelkezik DÁP vagy Ügyfélkapu+ hozzáféréssel, akkor Közterület Használata Iránti kérelmét elektronikus úton kezdeményezheti e-Papír szolgáltatás igénybevételével vagy az E-Önkormányzat Portálon keresztül ( https://ohp-20.asp.lgov.hu/nyitolap ), a Szerepkör beállítását követően, a „Közterület, Közút Eltérő Használata Iránti Kérelem" elnevezésű űrlap (ÁGAZAT: Településüzemeltetési, vagyonkezelési ügyek; ÜGYTÍPUS: használat) kitöltésével és beküldésével nyújthatja be. 

  • Magánszemélyként nem rendelkezik DÁP vagy Ügyfélkapu+ hozzáféréssel, akkor Közterület Használata Iránti kérelmét Hivatalomnak eredetben benyújtani szíveskedjék  (Postai úton vagy személyesen Ügyfél-tájékoztató Irodánkon. A hivatalom által rendszeresített nyomtatvány a https://www.biatorbagy.hu/formanyomtatvanyok/321 oldalon elérhető).

Az e-mailben történő megkeresésre a kért eljárás lefolytatása nem lehetséges.

Biatorbágy Város Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2015. (V. 8.) önkormányzati rendelet 12. § alapján,

„(1) A közterület rendeltetéstől eltérő használatához közterület-használati hozzájárulást szükséges beszerezni.

(2) A közterület rendeltetéstől eltérő használatát, az önkormányzat Polgármesteri Hivatalához a tervezett használatot megelőző 30 nappal korábban kell bejelenteni.”

Tájékoztatom továbbá, hogy:

  • „A digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló 2023. évi CIII. törvény (a továbbiakban: DÁP) 19. § (1) bekezdése szerint: Ha nemzetközi szerződésből eredő kötelezettség alapján törvény, nemzetközi szerződés vagy az Európai Unió közvetlenül alkalmazandó jogi aktusa eltérően nem rendelkezik, elektronikus ügyintézésre köteles valamennyi, a digitális szolgáltatás nyújtására köteles szerv által nyújtott digitális szolgáltatások tekintetében
    a)   a felhasználóként eljáró
    aa) gazdálkodó szervezet,
    ab) az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 3. §-a szerinti szervezet,
    ac) ügyész,
    ad) jegyző,
    ae) az ab)–ad) alpontok hatálya alá nem tartozó egyéb közigazgatási hatóság, valamint
    b)   a felhasználó jogi képviselője.”
  • Dáptv. 18. § (1) „A felhasználó – törvény vagy kormányrendelet eltérő rendelkezése hiányában – a digitális szolgáltatást biztosító szervezet előtt az ügyei digitális térben történő intézése során ügyintézési cselekményeit e törvény szerint, elektronikusan végzi, nyilatkozatait elektronikus úton teszi meg.”
  • Dáptv.  19. § (5) Ha jogszabály egy nyilatkozat megtétele vonatkozásában az elektronikus kapcsolattartást – vagy az elektronikus kapcsolattartás módját – kötelezővé teszi, az e követelménynek meg nem felelő nyilatkozat – törvényben vagy kormányrendeletben meghatározott esetek kivételével – érvénytelen.
  • A Dáptv. elektronikus ügyintézés módját szabályozó 20. §-a alapján: „A felhasználó az elektronikus ügyintézéshez szükséges nyilatkozatokat, eljárási cselekményeket és egyéb kötelezettségeket
  • 1.               a) elsősorban a digitális állampolgárság keretalkalmazás útján,
  • 2.               b) az egységes, személyre szabott ügyintézési felületén, vagy
  • 3.               c) a digitális szolgáltatást biztosító szervezet által közzétett tájékoztatásban foglaltaknak megfelelő elektronikus úton teljesíti.”

DÁPtv 26. § (1) „Gazdálkodó szervezet felhasználó – törvény eltérő rendelkezése hiányában a nyilvántartásba vételét, ha a gazdálkodó szervezet működéséhez jogszabály által rendszeresített nyilvántartásba vétele nem kötelező, létrejöttét követő nyolc napon belül – köteles hivatalos elérhetőségként bejelenteni a rendelkezési nyilvántartásba az elektronikus kapcsolattartásra szolgáló elérhetőségét (a továbbiakban: hivatalos elérhetőség), amely lehet 
a) ajánlott elektronikus kézbesítési szolgáltatási cím, vagy 
b) ePosta elérhetőség.”
 

„A digitális szolgáltatások, a digitális állampolgárság szolgáltatások és támogató szolgáltatások részletes műszaki követelményeiről szóló 322/2024. (XI. 6.) Korm. rendelet 46-49. §-a rögzíti a gazdálkodó szervezetek számára biztosított tárhelyről (cégkapu) való tudnivalókat.”
 

Fentiek alapján a gazdálkodó szervezetek kötelesek az elektronikus ügyintézést biztosító szervekkel a Cégkapun keresztül kommunikálni. Gazdálkodó szervezetek beadványaikat e-Önkormányzat portál igénybevételével, vagy Cégkapun keresztül küldhetik meg hivatalunk részére. A személyesen vagy e-mail útján előterjesztett kérelmet – mint joghatás kiváltására irányuló jognyilatkozatot – nem tudjuk figyelembe venni, az eljárás lefolytatása nem áll módunkban.”

Kérelmüket ezért a megfelelő módon és határidőben benyújtani szíveskedjenek.

Illetékességi terület:
Biatorbágy Város tulajdonában és kezelésében levő közterületek

Benyújtandó dokumentumok:

  • Közterület-használati kérelem (a Rendelet 1. melléklete szerinti nyomtatvány)
  • vázlatrajz a használandó területről
  • a közterületen elhelyezendő építmény/tárgy/utcabútor/reklámtábla (stb.) műszaki terve (látványterv)
  • egyéb, a Rendelet 20. § (1) pontjában felsorolt szükséges adatok, dokumentumok

Eljárási illetékek:
Az eljárás illetékmentes.

Eljárás Megindítása:
A kitöltött kérelmet és mellékleteit Biatorbágyi Polgármesteri Hivatalhoz kell benyújtani, a fenti leírás alapján elektronikusan, postai úton vagy személyesen.

Ügyintézési határidő:
25 nap

Az eljárást megindító irat benyújtására nyitva álló határidő:
A tervezett használatot megelőzően min. 30 nappal, elektronikusan vagy írásban kell benyújtani a Polgármesteri Hivatalhoz.
 

Ügyintézés helye
Letölthető nyomtatványok