Szálláshely-szolgáltatási tevékenység folytatása

Az eljárás rövid ismertetése:

Aki Biatorbágy Város közigazgatási területén szálláshely-szolgáltatói tevékenységet kíván folytatni, köteles az erre irányuló szándékát a jegyzőnek, mint a szolgáltatás felügyeletét ellátó kereskedelmi hatóságnak bejelenteni. A bejelentéshez be kell nyújtani az érvényes szálláshely-minősítést és az igazolást a szálláshely kezelő szoftverről.

Kérjük, figyelmesen olvassa végig a tájékoztatót. A bejelentés három lépésből áll:

  1. Regisztráció és szálláshelykezelő szoftver 

A szálláshely-szolgáltatónak elektronikus úton kell a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központban (továbbiakban: NTAK) regisztrálnia. A regisztrációt, továbbá a korábban regisztrált adatok módosítását és törlését is a szálláshely-szolgáltató – természetes személy szálláshely-szolgáltató esetében – személyesen, a szálláshely-szolgáltató törvényes képviselője, vagy a szálláshely-szolgáltató által a rendelkezési nyilvántartásban meghatalmazott személy köteles elvégezni. A regisztrációs folyamat teljes mértékben elektronikus, amelynek pontos lépéseiről részletes információkat és további segítségeket az NTAK információ oldalán találnak: https://info.ntak.hu/regisztracio

Az új rendszer bevezetésével a szálláshely-szolgáltatók digitálisan, szálláshelykezelő szoftver használatával tudják teljesíteni az előírt adatszolgáltatási kötelezettségüket. A kevesebb, mint 8 szobával, 16 férőhellyel rendelkező szálláshelyek a piacon elérhető szoftverek mellett a turisztikai ügynökség által ingyenesen biztosított szoftvert (VENDÉGEM https://info.vendegem.hu) is választhatják. A több mint 8 szobával, 16 férőhellyel rendelkező szálláshelyek olyan szoftverek közül választhatnak, melyek alkalmasak az NTAK részére történő adatszolgáltatás teljesítésére. Az adatszolgáltatásra kizárólag az NTAK-kal kommunikálni képes szálláshelykezelő szoftverek alkalmasak.  A megadott feltételeknek megfelelő szálláshelykezelő alkalmazások a  https://info.ntak.hu/szoftverek oldalon tekinthetőek meg.

Az NTAK adatszolgáltatási kötelezettség a szálláshely-szolgáltatói tevékenység megkezdésétől annak befejezéséig, minden napra vonatkozóan fennáll, függetlenül attól, hogy az adott szálláshely éppen nyitva volt-e vagy sem, fogadott-e vendéget vagy sem.

A kötelezettség teljesítése érdekében a felmerülő kérdéseikkel kapcsolatban kérjük, keressék az NTAK ügyfélszolgálatát, akár hétvégén is, a +36 1 58 58 588-as telefonszámon.

  1. Érvényes szálláshely-minősítés

A szálláshely-minősítés elkülönül a jegyző eljárásától, megelőzi azt. A szálláshely-szolgáltatási tevékenység bejelentésének kötelező melléklete a szálláshely-minősítéséről szóló igazoló dokumentum.

A szálláshely minősítés menete a következő:

B.1Regisztráció a https://szallashelyminosites.hu felületen, ahol a minősítés kritériumrendszere és az útmutatók szálláshely típusonként megtalálhatók. A regisztráció teljes menete, a minősítés megindítása, az önértékelés, a helyszíni szemle, az elbírálás és a döntés teljes folyamata, továbbá mellékletben az egyes szálláshely-típusokra vonatkozó 1* - 5* kategóriák követelményei a 2025. március 16. napjától hatályos a szálláshely-minősítési eljárásról és a minősítés követelményrendszereiről szóló 40/2025. (III. 11.) Korm. rendeletben került rögzítésre.

B.2. Minősítés kezdeményezése: ez a regisztráció során azonnal generálódik, jóváhagyás után. A kérelem a Magyar Turisztikai Minőségtanúsító Testület Nonprofit Kft. -hez (röviden: MTMT) fut be.

B.3. Önértékelés elvégzése a weboldalon található kritériumrendszer alapján: a kérelem benyújtását követően hozzáférhető az önértékelés, amiről rendszerüzenet is érkezik.

B.4. A Minősítő Bizottság helyszíni ellenőrzést tart, melyre 20 munkanapon belül sor kerül (5 munkanappal az ellenőrzést megelőzően értesítik a szálláshely szolgáltatót.).

B.5.  Az MTMT-től az üzemeltető a következő dokumentumokat kapja meg:

  • igazolás a minősítésről

  • tanúsítvány - ami igazolja a minősítési folyamatot

  • táblát vagy matricát, ami a vendégek számára igazolja a minősítést

A szálláshely-szolgáltatásnak folyamatosan meg kell felelnie a minősítéskor megállapított követelményeknek.

  1. A szálláshely-szolgáltatói tevékenység nyilvántartásba vétele (a jegyzői eljárás)

Eljárás megindítása:

Az eljárás a Szálláshely nyilvántartásba vételi kérelem, bejelentés nyomtatvány benyújtásával indul. 

Fontos! A kérelmet a gazdasági társaság nevében képviseletre jogosult személynek kell benyújtania!

A tevékenységet végző egyéni vállalkozók és gazdasági társaságok elektronikus kapcsolattartásra kötelezettek, kérelmüket az alábbi linken tudják benyújtani: 
https://e-onkormanyzat.gov.hu        E-ÖNKORMÁNYZAT PORTÁL         Szerepkörváltás!

Címzett: Biatorbágy Város Önkormányzata

Ágazat: Ipar - kereskedelem   Ügytípus: szálláshely 

Hiánypótlás, vagy kiegészítés benyújtása lehetséges az https://epapir.gov.hu oldalról is:

Címzett: Biatorbágy Város Önkormányzata

Témakör: Önkormányzati igazgatás   Ügytípus: Kereskedelmi igazgatás   

Magánszemélyek esetébennem kötelező az elektronikus kapcsolattartás, de a kérelem 
e-mail formájában történő benyújtása joghatás kiváltására nem alkalmas!

Illeték: Az eljárás illetékmentes.  

Benyújtandó dokumentumok:

  1. Képviseleti eljárás esetén írásbeli meghatalmazás és aláírási címpéldány

  2. Nem a kérelmező tulajdonában lévő üzlet esetében 

    • Az üzlet használatának jogcímére vonatkozó igazoló okiratot (a tulajdoni lap  

      • Haszonélvezet esetében – ha nem a tulajdonos, vagy a haszonélvező a kérelmező – a haszonélvező hozzájárulását igazoló okiratot;

      • Közös tulajdonban álló üzlet esetében, ha nem a tulajdonostársak közössége a kérelmező, a tulajdonostársak hozzájárulását igazoló okiratot 

  3. Helyszínrajzot,
  4. Szálláshelykezelő szoftver meglétét igazoló dokumentumot,
  5. A szálláshely-minősítő szervezet által kiadott minősítő határozatot
  6. NTAK regisztrációs dokumentumot.

A jegyző a kérelem megérkezését követően haladéktalanul ellenőrzi, hogy a bejelentés megfelel-e a jogszabályokban foglalt követelményeknek. Ha nem, a bejelentés hiányainak megjelölése mellett figyelmezteti a szolgáltatót a tevékenység bejelentés nélküli folytatásának jogkövetkezményeire. Ha a bejelentés megfelel a jogszabályban meghatározott követelményeknek a jegyző a szálláshely-szolgáltatói tevékenységet nyilvántartásba veszi és a bejelentést tevőt erről a tényről a bejelentés megérkezésétől számított 8 napon belül igazolás megküldésével értesíti. A szálláshely-szolgáltatási tevékenységet folytatókról vezetett nyilvántartás közhiteles nyilvántartásnak minősül, melynek a jegyző valamennyi adatát közzéteszi az interneten. A nyilvántartás megtekinthető a www.biatorbagy.hu weboldalon.

A jegyző a szálláshely-üzemeltetési tevékenység folytatására vonatkozó bejelentést minden esetben közli a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ üzemeltetőjével.

Amennyiben – a szálláshely típusától függetlenül – a szálláshely befogadóképessége 10 fő feletti, a jegyző a bejelentés másolatát hatósági ellenőrzés lefolytatása céljából a nyilvántartásba vételt követően a nyilvántartási számmal együtt elektronikus úton megküldi a Pest Vármegyei Kormányhivatal Tűzvédelmi és Iparbiztonsági Osztálya részére.

A bejelentésről – magánszálláshely kivételével – a jogszabályban meghatározott szakkérdések vizsgálata érdekében értesül a Pest Vármegyei Kormányhivatal Érdi Járási Hivatal Népegészségügyi Osztály, valamint a Pest Vármegyei Kormányhivatal Építésügyi és Örökségvédelmi Főosztály Építésügyi Osztálya1 (Budakeszi) részére  ha pedig a szálláshelyen élelmiszert, élelmiszer-nyersanyagot állítanak elő, használnak fel, vagy hoznak forgalomba, az Érdi Járási Hivatal Élelmiszerlánc-biztonsági és Állategészségügyi Osztálya is. A hatóságok az ellenőrzések eredményéről azok befejezését követő nyolc napon belül tájékoztatják a jegyzőt.

Ügyintézési határidő: 8 nap

Az eljárás jogi alapja: 

  • Az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (Ákr.)

  • A digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló 2023.évi CIII. törvény (DÁP)

  • A szolgáltatási tevékenység megkezdésének és folytatásának általános szabályairól szóló 2009. évi LXXVI. törvény
  • A kereskedelemről szóló 2005. évi CLXIV. törvény

  • A szálláshely-szolgáltatási tevékenység folytatásának részletes feltételeiről és a szálláshely üzemeltetési engedély kiadásának rendjéről szóló 239/2009. (X. 20.) Kormányrendelet

  • A szálláshely-minősítési eljárásról és a minősítés követelményrendszereiről szóló 40/2025. (III. 11.) Korm. rendelet

  • A turisztikai térségek fejlesztésének állami feladatairól szóló 2016. évi CLVI. törvény

  • A turisztikai térségek fejlesztésének állami feladatairól szóló törvény végrehajtásáról szóló 235/2019. (X. 15.) Kormányrendelet.

  • A bejelentésköteles szolgáltatási tevékenységek tekintetében a bejelentés elmulasztása esetén fizetendő bírságról, továbbá a szolgáltatás felügyeletét ellátó hatóságok általános kijelöléséről szóló 186/2009. (IX. 10.) Kormányrendelet

Illetékességi terület: Biatorbágy Város közigazgatási területe

Hatósági felügyelet:

A jegyző, mint a szolgáltatás felügyeletét ellátó kereskedelmi hatóság a nyilvántartásba vett szálláshely-szolgáltatót 6 évente legalább egy alkalommal hatósági ellenőrzés keretében ellenőrzi. Az ellenőrzés során a Hivatal kiemelten vizsgálja azt, hogy a

a) a szálláshely-üzemeltetési tevékenység megfelel azon szálláshelytípus szerinti minőségi, műszaki és szolgáltatási követelményeknek, amely tekintetében a szálláshely-szolgáltatási tevékenységet folytatják

b) a szálláshely megfelel a bejelentésben foglalt szálláshely-üzemeltetési tevékenység jogszabályban és a szálláshely-minősítő szervezet elektronikus felületén közzétett feltételeinek.

Ezen túlmenően a jegyző a szálláshely-szolgáltató Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ felé történő regisztrációs és rendszeres adatszolgáltatási kötelezettségét is évente köteles hatósági ellenőrzés keretében ellenőrizni, melyet az ASP keretrendszer Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ szakrendszerén keresztül teljesít.

Adatváltozás bejelentése

A szálláshely-szolgáltató a bejelentést követően a nyilvántartásban szereplő adatokban bekövetkezett változásokat haladéktalanul elektronikus úton köteles bejelenteni a jegyzőnek:

A szálláshely-szolgáltató a szálláshely-minősítésben bekövetkezett változást követően, valamint a szálláshely-minősítés megújítása során kiállított dokumentumot haladéktalanul köteles megküldeni a jegyzőnek.

A Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központban a jogszabály alapján meghatározott természetes személy által végzett regisztráció során megadott adatok változását a szálláshely-szolgáltató a változás bekövetkezését követően, legfeljebb 8 napon belül köteles a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ elektronikus felületén átvezetni. A Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ a jegyzőt az elektronikus felület által automatikusan generált elektronikus üzenetben 24 órán belül tájékoztatja a regisztrált, valamint az adataiban változást bejelentő szálláshely-szolgáltatókról.

A szálláshely megszűnését a szálláshely-szolgáltató köteles a jegyzőnek a megszűnést követő 8 napon belül bejelenteni.

Az előírások megsértése esetén

A szálláshelyre vonatkozó jogszabályi és hatósági előírások megsértése esetén a jegyző határidő tűzésével felhívja a szálláshely-szolgáltatót a jogsértés megszüntetésére, illetve a jogszabályi feltételeknek megfelelő állapot helyreállítására. Ha a szálláshely-szolgáltató a meghatározott határidő elteltével a jogsértést nem szünteti meg, illetve a jogszerű állapotot nem állítja helyre, arra ismételt határidő kitűzésével felszólítja a szolgáltatót és egyidejűleg pénzbírságot szab ki, illetve a jogszabályban meghatározott esetekben a jogsértő állapot megszüntetéséig, de legfeljebb kilencven napig elrendeli a szálláshely ideiglenes bezárását.

I. fokon döntést hozó szerv: Biatorbágy Város Jegyzője

II. fokon eljáró hatóság: Pest Vármegyei Kormányhivatal

Egyéb tudnivalók:

A szálláshely-szolgáltató, illetve alkalmazottja ellenőrzéskor eredeti okirattal vagy másolattal köteles igazolni, hogy eleget tett a szálláshely-szolgáltatási tevékenység folytatásáról szóló bejelentési kötelezettségének, továbbá megfelel a külön jogszabályban meghatározott feltételeknek.

A szálláshely-szolgáltatásnak folyamatosan meg kell felelnie a minősítéskor megállapított követelményeknek.

A szálláshely-szolgáltató minden esetben a szolgáltatás nyújtásának megkezdése előtt kellő időben világos és egyértelmű módon, az igénybe vevő külön kérése hiányában is közli a szolgáltatás igénybe vevőjével a szolgáltatás felügyeletét ellátó hatóság megnevezését és elérhetőségét, valamint a szolgáltató nevét, jogi formáját, székhelyének vagy a szolgáltatás nyújtásában közvetlenül érintett telephelyének címét, ennek hiányában lakcímét. Közölni kell az igénybe vevőkkel való rendszeres kapcsolattartásra szolgáló levelezési címet vagy egyéb elérhetőséget (elektronikus levelezési cím, internetes cím, telefon- vagy telefaxszám), amelyen keresztül a szolgáltatóval gyors, közvetlen és tényleges kapcsolat létesíthető. Amennyiben a szolgáltató létrejötte cég- vagy egyéb közhitelű nyilvántartásban való bejegyzéshez kötött, a vonatkozó nyilvántartás megnevezését és a szolgáltató nyilvántartási számát vagy egyéb nyilvántartási azonosítóját.

Az adó beszedésére kötelezett az általa beszedett adóról az adó alapjának, a mentesség jogcímének és jogosultságának, valamint az adó összegének utólagos megállapítására is alkalmas nyilvántartást köteles vezetni. Az elektronikus nyilvántartást vezető adóbeszedésre kötelezett számára a „Bejelentőlap” használata kötelező. A nyilvántartásnak tartalmaznia kell: a sorszámot, a szálláshelyet igénybevevő személy nevét, születési helyét és idejét, lakcímét, állampolgárságát, útlevél, vagy személyazonosító igazolvány, diákigazolvány számát, megérkezésének és távozásának napját, az eltöltött vendégéjszakák számát, az adómentességre jogosító tartózkodás jogcímét, valamint a beszedett idegenforgalmi adó összegét, a vendég vagy képviselőjének aláírását.

Ha a szálláshely-szolgáltató ugyanazon szálláshelyen egyéb, külön jogszabály alapján bejelentésköteles kereskedelmi tevékenységet kíván folytatni, a bejelentésköteles kereskedelmi tevékenységre vonatkozó bejelentését a szálláshely-üzemeltetési tevékenységre vonatkozó bejelentéssel egyidejűleg megteheti.

Ha a szálláshely-szolgáltató – a szálláshely-üzemeltetési engedély iránti kérelmének benyújtásával egyidejűleg – a természetes gyógytényezőkről szóló külön jogszabály szerinti, az intézmény gyógyászati jellegére utaló megnevezésének engedélyezése (a továbbiakban: gyógyászati jellegre utaló megnevezés engedélyezése) iránti kérelmét a jegyzőhöz nyújtja be, a jegyző a gyógyászati jellegre utaló megnevezés engedélyezésére irányuló eljárásban közreműködő hatóságként jár el.

Magánszemély esetében törvény az adószám kiváltása alól kizárólag az általános forgalmi adómentes ingatlan-bérbeadási tevékenység esetén ad mentesítést, a kereskedelmi szálláshely-szolgáltatás nyújtása esetében nem, ezért az adóalanyt az adózás rendjéről szóló törvény szabályai alapján bejelentkezési kötelezettség terheli. Az adózó az adószámot a 19T101-es nyomtatvánnyal kérheti az adóhatóságtól. A nyilvántartásba vétel számát az adóhatósághoz történő bejelentésre szolgáló nyomtatványon fel kell tüntetni.  Az adószám kiváltását követően az adószámot a jegyzővel is közölni kell.

A szálláshely-közvetítői tevékenység útján kínált szálláshely-szolgáltatás esetén a szálláshely-szolgáltató köteles feltüntetni a fogyasztó számára azonosításra alkalmas és látható módon a szálláshelyre vonatkozó, a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központban használt regisztrációs számot, valamint a szálláshely típusát.

Letölthető nyomtatványok